Update

Tjohooo alla glada läsare som inte haft något att läsa här på läääääänge :P



Men här kommer då en "liten" update, mitt liv är ju inte så spännande därför jag inte orkar skriva så mycket :P men pratade med min vän Jennie idag, som flyttat till Umeå och hon ville så gärna jag skulle skriva om mitt ospännande liv så hon vet vad som föregår här uppe i norr ;) så jag ska väl göra ett försök att dela med mig av lite mer ;)


Jag har ju börjat träna som mitt nyårslöfte innebar, och de har gått riktigt fint ^^ tränar minst en gång om dagen + att jag börjat gå till och från jobbet men sen har jag ju någon vilodag här å där men för de mesta så tränar jag minst en gång på gymmet och ibland fler gånger ^^ de e ju som ganska roligt då man kommit igång. Har även börjat gå på bodybalance minst en gång i veckan, riktigt bra träning tycker jag, är inte så lugnt som de låter är en blandning av yoga, thai chi och pilates mkt bra träning för bålen alltså :)

Har även börjat räkna lite kalorier och mäta min kropp så vi får väl se vad som händer kanske kommer upp en före och efter bild snart då jag tycker de börjar synas nog mkt ^^



Sen då jaa jag har även blivit säljledare på jobbet kännas spännande ska uppmuntra och utbilda mina kolleger och även praktikanter som kommer in och jobbar med oss, känns bra lite nytt men man lär sig snart hur man ska bete sig antar jag hehe ^^ en annan kul grej att jag får vara handledare till de praktikanter som kommer även de känns riktigt spännande och roligt :)


En rolig nyhet jag lyckades ju få med min Oskar upp till Galtis här om helgen och jag lyckades lura ut han i slalombacken och lära honom lite grunder så nu kan han nästan åka slalom :D tjohoo han tyckte till å med de var kul ;D Och så kom Daniel och Maria upp Lördagkvällen och myste med oss och åkte med oss på Söndagen ^^


SEN HAR VI JU DEN STÖRSTA NYHETEN
Jag har ju som gått och blivit "känd" i och med mitt misstag jag gjorde på facebook.. Börjar själv bli less att prata om detta, men tänkte jag skulle ta och berätta en sista gång vad de var som hände och vad som hänt efter det..

Alltså...


Måndagen den 27 Februari

Satt och såg på film ensam hemma på kvällen och Oskar ringer jag går fram till datorn och pausar filmen vi pratar en stund och svammlar sen lägger vi på och jag går fram igen till datorn för att sätta i gång filmen igen och ser att min barndomskompis skrivit till mig. Vad trevligt tänker jag.

Jag svarar och vi fortsätter skriva med varandra och inget verkar konstigt. Men så vill hon låna min bankdosa. Innan hon ska gå och lägga sig för att godkänna sina räkningar. För hennes dosa hade slut ström. Snäll och godtrogen som jag är tro jag ju såklart att de är min vän som sitter på andra sidan skärmen.

I tron om att jag är påväg att hjälpa min vän fortsätter samtalet, men jag ifrågasätter om de verkligen är möjligt att låna en bankdosa på håll vilken "vännern" min säger är möjligt om man har bankid som hon har. Känner mig lite dum som ifrågasätter henne men accepterar svaret (någonstans i mitt huve har jag för mig att jag hört om folk som lånat varandras bankdosor, vilket jag nu vet INTE GÅR!!!)

Vi byter engångs verifieringskoder och kontrollkoder "hon" är inloggad och nu ska vi bara godkänna "hennes" räkningar. Jag frågar än en gång är det verkligen säkert att de inte är mina pengar nu som kommer dras från kontot!?!? "vännen" förklarar att än en gång att de är ju hennes konto vi loggat in på så de är inte möjligt att något skulle dras från mig.. Känner mig dum igen.. Och så var de klart "hon" är så glad och tacksam för min hjälp.. Vi fortsätter att prata vidare en stund till. Sen måste hon gå och lägga sig och vi säger godnatt och bla bla vi hörs. 

(2 min senare)
Tänker jag att nä men kanske man skulle ta och betala räkningarna själv nu då man ändå har bankdosan framme . Loggar in och ser till min förvåning att det BARA är 4 kr kvar på kontot mitt!!!!!!!!!!???????????
Skriver direkt till "vännen" och frågar om de verkligen gick till rätt för mina pengar är borta !?!? men inget svar.
Nu kan jag säga att klumpen i magen kom..
Tar fram mobilen och ringer min vän som inte svarar skriver sms, Ringer sedan PAPPA och berättar vad som hänt vi pratar och kommer fram till att de är nog mest troligt så att någon kapat hennes facebook-konto. Pappa letar upp ett jour-nummer till banken vi lägger på och jag ringer banken DIREKT.

Förklarar vad som hänt och möts av vänlig och hjälpsam personal, som på något sätt lyckas frysa pengarna låter de som.. Ont i magen har jag försöker ringa min vän igen men inget svar hon sover alltså. Ringer Polisen och gör en anmälan. Ringer pappa pratar lite till ringer sedan banken och pratar lite mer med dem och dom lugnar mig med att pengarna inte går att flytta på där de är nu.. Ringer Oskar och pratar med honom och sen tror jag nog jag är i kontakt med pappa igen innan jag motvilligt lägger mig i soffan och försöker sova lite.

Tisdag 28/2

Vaknar kring sju och ser att min vän skrivit sms svarar och hon ringer upp direkt och säger jag förstår ju vad som hänt.. hon var upprörd och berättade att de inte var första gången någon hackat hennes facebook-konto och lurat någon på pengar.. Hon berättar att även hon gjort en polisanmälan och vi tar varandras anmälningsnummer så vi kan koppla ihop fallen (som polisen tipsat om) och så bestämmer vi att om vi ska göra några bankärenden med varandra i framtiden så RINGER VI VARANDRA.. :) Sen lägger vi på.

Jag ringer direkt till polisen och kopplar ihop fallen! Sedan ringer jag och berättar för mamma om vad som hänt hon blir nog mer chockad än mig. Vi pratar om de som hänt och jag berättar att jag känner mig så dum vilket hon ansåg att jag inte skulle vara. Bankens Säkerhetsavdelning ringer och ställer lite frågor och jag berättar vad som hänt och att jag även har kvar konversationen på datorn. Dom ber mig maila de och jag frågar sedan hur de kommer gå med mina pengar om det finns någon chans att få tillbaka dem !? Hon svarar och säger : att hon inte kan lova något eftersom de är jag som gjort fel.. Men hon säger också : men de ser ändå ljust ut men jag kan inte lova något..

Rastlös sitter jag och funderar över vad jag gjort.. och vad som egentligen hänt och tänker nee för tusan detta vill jag tipsa media om så ingen annan råkar ut för samma hemskheter!! Omän jag skäms över att jag gått på en blåsning så önskar jag inte att de ska hända någon annan! Tipsar Kuriren och Nsd 20 minuter senare ringer mobilen det är Kuriren som vill göra ett repotage, jag berättar än en gång om vad som hänt och säger att jag inte vill lysa på att jag råkat ut för ett brott men jag vill de ska bli känt så de inte drabbar någon annan. Sen lägger vi på. (Här är artikeln http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6322931 )

Pratar med pappa och han frågar om jag vill vara med i tv njae säger jag är väl inge stolt över detta sen lägger vi på. En timme senare ringer de en man som jobbar på NordNytt och berättar att de gärna skulle vilja få komma och göra en intervju med mig tveksamt går jag med på det (tänker de är bra de blir känt så ingen annan drabbas)

Kl 15:00 eller där i närheten så knackar de på dörren och in kommer två trevliga karlar jag berättar än en gång om vad som hänt och film/ljud-killen tittar hur ljuset ser ut och vi bestämmer att vi ska vara i mitt vardagsrum. Mitt i allt kommer Emma.a förbi hihi som flyr in i mitt sovrum tillsvidare. Sen slår dem på kameran och jag fick som scenskräck visste inte riktigt vad jag skulle säga men de löste sig fint och de blev ett bra slutresultat. Och även här pratade vi om att jag skämdes men de tyckte inte heller jag skulle göra de och tyckte de var bra gjort av mig att gå ut med de så fler får reda på vad fräcka människor kan vara. Vi gör efter de en rekonstruktion av själva brottet jag sitter vi datorn och låtsas knappa på dosa osv osv :)

Sen åker dem och emma kommer ut från sovrummet och håller mig sällskap en stund :)

Sen minns jag bara att jag var nervös på kvällen innan de skulle sändas.. Men de blev ju ett bra slutresultat :)

Gick lättare att sova denna natten:) Men väcktes tidigt av ett samtal från bankens säkerhetskontor.. Dock gjorde det absolut ingenting för de hon hade att berätta var att JAG HADE FÅTT TILLBAKA ALLA MINA PENGAR!!!!!!
Hörde av mig direkt till min vän som fått kontot hackat och berättade den goda nyheten :D Sen gick jag och väckte Oskar och berättade nyheten :D

Fortfarande i chock över allt som hade hänt gick jag till jobbet överlycklig och chockad..

Sen har de inte hänt så mycket jag fick hem min anmälan från polisen i brevlådan.

Måndagen den 12 mars så ringde de ett konstigt nummer, svarade och det visade sig att det var EXPRESSEN som hade fått nys om min historia och ville göra ett repotage dem med. Spännande och till å mer ännu bättre för på så sätt kunde ju ännu fler få reda på vad som hänt så de inte händer dem själva ! Så berättade än en gång om vad som hade hänt. 

Kvinnan som var från Sthlm tackade och sa att de skulle skicka en fotograf. Jag berättade att jag just idag befann mig i Älvsbyn, hon svarade att de hade säkert någon frilansfotograf i Luleå jag harklade mig och berättade att de var ca 7 -8 mil enkel väg från luleå till älvsbyn kvinnans reaktion blev : oj jaha så pass :P (rooooligt då folk inte förstår de är en bit mellan städerna här uppe i norr :P ) Men hon sa de skulle gå bra ändå.

Så inom en timme blev jag kontaktad av denna väldigt trevliga frilansfotograf vid namn Susanne Lindholm
Som befann sig i övertorneå för tillfället (där hon även fotat) så hon skulle "bara" köra hem till luleå och hämta lite mer utrusting och sen köra till Älvsbyn tapper kvinna skulle jag vilja säga :)
Så sen då hon kom gjorde vi om mammas vardagsrum till fotostudio med lysande paraplyer på ställningar och så började vi, blev en ca 40 minuter lång fotosession de var kul men känndes lite lustigt och försöka se ledsen ut då jag inte är de längre eftersom pengarna hittade tillbaka, men de gick bra ändå! Duktig och mycket seriös fotograf måste jag säga :) Här är deras artikel http://www.expressen.se/nyheter/bedragare-lansar-kontot-via-facebook/ 

Sen har de inte hänt så mycket mer förutom igår då jag blev förhörd av polisen för första gången, dock var de över telefon men de gick bra, men ärendet kommer skickas vidare till den ort där bedragaren befinner sig, det visar sig att jag är inte den enda som råkat ut för denna "skojjare" så nu e de bara hoppas dom får fast den fula fisken!

Sådär tack för mig då :)

Detta var en REJÄL UPPDATERING hoppas ni orkade läsa och STOR Kram till er som Orkade :P

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Anki Tiger

Du är en modig och stark kvinna. Jag är stolt äver dig. Du står för att du gjort en tabbe, och berättar för att vi andra inte ska göra samma sak. Tack för att du är den du är. Kram från din stolta mamma


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback