Studera ?

Hmm har faktiskt börjat fundilera om man skulle ta och utbilda sig lite mer..

.
.
Blev så inspirerad då min älskling satt och leta utbildningar och sökte universitet förra veckan.
Men vad och vars!? Hur ska man veta vad som kommer ge ett jobb i slutändan med bra betalt, och så måste man ju vara säker på att det är något man vill ge några år till att plugga. 
.
.
.
Har tittat på Beteendevetenskapligt kandidatprogram men de finns bara i Uppsala och Lund även tittat på Psykologi och Lärare ( som kanske inte är de bästa jobbet om man vill ha bra betalt) Vad skulle jag tycka var intressant att fördjupa mig i !? Jaa de intresserar mig, människan och hur vi fungerar och beter oss så tycker de låter riktigt intressant men har ingen aning om vad man egentligen skulle kunna jobba som efter de?
.
.
.
Skulle vilja göra något som hjälper människor men på vilket sätt måste jag väl fundera ut!
.
.
.
Sen skulle jag ju tycka de vore härligt att få åka iväg och volontär-arbeta.
Mycket man vill och hur ska man hinna med allt..
Man måste ju jobba för att kunna tjäna pengar och göra sådant.
Ujuj många tankar som snurrar i min skalle. Måste nog läsa lite till om utbildningar och volontärarbete, det bästa vore ju om man kunde kombinera det ^^ mitt i allt så börjar man ju faktiskt få lite åldersnojja, jag känner mig gammal och mitt liv är snart slut, men jag vet att fallet inte är så jag är fortfarande ung men tiden rinner iväg så fort ifrån mig och här står jag och har inte riktigt kommit fram till vad jag vill med livet ännu jösses amalia
.
.
.
.
Vad ska jag bli när jag blir stor?
En fråga man lätt kunde svara på då man var liten men som ändrats en hel del med tiden..
.
.
Missionär ville jag bli då jag var yngre kommer jag ihåg iaf hehe
Sen har jag alltid tyckt om kläder sen jag blev lite äldre och det håller jag ju på med just nu. Ett intressant jobb faktiskt tro de eller ej, underbart att få träffa nya människor varje dag. Och det är väl ett sånt jobb jag skulle vilja ha där man träffar människor inte bara sitter på ett kontor hela dagen.. Men jag skulle vilja göra mer för människan/individen än att hjälpa dem hitta rätt kläder. Det är roligt men kanske inte något jag vill pyssla på med hela livet, men just nu tycker jag om det :) men man måste ju tänkte lite mer frammåt än bara nu, omän jag föredrar de uttrycket leva i nuet ^^
.
.
.
Att följa i min mors fotspår har ju även snurrat runt i min skalle, tycker det verkar vara ett intressant jobb faktiskt där man träffar människor och lär dem något de kommer ha nytta av resten av sitt liv :)
.
.
.
Huujja dessa funderingar författare skådespelare missionär säljare psykolog kurator bagerska trafikskolärare religionslärare historielärare....
.
.
.
.
Vad skulle ni andra kunna se mig i för för arbetsroll !? :)
(Kommentera nu kära vänner ^^)
Nu säger jag godnatt 
Vi ses i morgon vackra värld 

// Fia


Permalink Fia Funderar... Kommentarer (5) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Hannah

Såg att du funderat på beteendevetenskapligt program, och en mening senare nämner både psykologi och lärare. Jag läser psykologiprogrammet och då blir du beteendevetare. Så det borde ju innebära samma som beteendevetenskapligt program? Bara att dom har olika namn. Mitt "yrkesnamn" när jag är klar kommer vara utbildad beteendevetare :)



Har förstås inte läst något om beteendevetenskapliga programmet. Men låter som att man utbildar sig till något liknande, eftersom mitt program gör mig till beteendevetare med en valbar inriktning mot antingen utredning eller personal och arbets frågor.



Bara ett tips sådär, eller för att väcka lite tänkar :) Att hitta utbildning är en riktigt djungel!



Lycka till Fia!

Postat av: Lollo

Jag är själv i den sitsen att jag vill plugga men vet inte till vad. Så jag sökte upp en syokonsulent och bollade lite med henne. Det hjälpte faktiskt, det kan ju vara en riktigt smart idé :)



De där med att plugga i en annan stad på en annan ort, kanske vara positivt. Att man växer på ett annat sätt och får se nya saker. Jag menar Älvsbyn & Luleå finns ju alltid kvar :) Kör hårt :)

Postat av: Anonym

Sociologi på LTU är också beteendevetenskap

Postat av: Linnea Öman

Hej Sofia!

Vad jag känner igen mig i dina tankar.. vad ska man bli när man blir stor? och när blir man för stor? och har man inte blivit för stor för att bestämma sig, vad ska man då göra fram till dess?



Jag har inte bestämt mig vad jag vill plugga än. Har funderat på socionom och lärare och ja.. det finns juh så himla mycket.

Så åkte jag till Tanzania för andra gången.. och nu känner jag bara att det är juh det här jag vill göra. Oavsett om jag tjänar pengar på det eller måste bo på andra sidan jorden eller måste skjuta upp mitt pluggande ännu mer så är det detta jag vill göra, och jag vill det så mycket att alla andra val blir små och obetydliga.



Det jag försöker säg är kanske att prova dig fram, du är inte för gammal för nånting. Testa olika saker och när du hittar rätt så tror jag att du känner det. oavsett om du vill läsa eller resa eller jobba så tror jag bästa sättet att få reda på vad du vill göra är att testa på det.

Låna böcker på bibblan om olika ämnen och se vad du fastnar för, fråga runt om du får praktisera någonstans i en dag för att prova på ett jobb eller läs om olika resor. Jag kan tipsa om volontärresor.se ifall du är sugen på en sådan grej, de har alla möjliga olika resor. Korta, långa och till otaliga länder.

Jag hoppas du får rätsida på framtidstankarna och tack för alla "likes" på facebook =)

Postat av: Gammelsmurfen

Du ställer frågor som vi alla bär....vad, vart, när, hur?

Vissa drömmer för att fylla sina egna behov och den egna tillvaron med extra av allt. Andra finner tillfredsställelse i att förverkliga andras drömmar om EN DAG TILL med mat eller bättre hälsa.

Eller fylla andras behov av utbildning.

Du har alltid haft en ängels omsorg om alla.

Jag är stolt över en dotter med ett hjärta som rymmer så mycket mer än hungern efter egen vinning. Du må vara en ganska liten tjej men ditt hjärta är större än de flestas. Jag är glad att få plats i ett litet hörn där inne.

Jag älskar dig och stöttar vart än ditt hjärta för dig.



Jättekram från Pappa


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback